
Na de overhittingsproblemen tijdens de GTC Rally heeft de Clio een tijdje kunnen afkoelen. Vrijdag 16 september mochten ze weer en deze keer zonder koelingsproblemen.
Waar voor de toeschouwers de rally op de vrijdag begon, begon die voor de equipe Kelvin Schäffers en Matthijs van Hilten al op de donderdag. Even uitrusten konden ze niet. Zo moesten ze gelijk aan de bak: “de rally had een verloop van 8 verschillende proeven in plaats van 3 of 4. Zo hadden we op de donderdag maar liefst 8 uur lang doorgebracht in de auto” volgens Matthijs de navigator.
De rally
De vrijdag was een uitdagende dag voor de equipe. Deze dag kreeg het te maken met steeds veranderende weerscondities en sloot het de laatste drie proeven af in het donker. Als je dacht dat je met verstralers goed zicht had, uh-uh. Zo beschrijft Kelvin: “De verstralers hadden zich mid-stage bedacht om er mee te kappen. Toen was het ineens best wel donker. Gelukkig flikkerde ze snel weer aan.”
De jongens van het service team voerde met succes wat aanpassingen en reparaties aan de auto uit. “Hierdoor vorderde gelijke tijd ook het vertrouwen in de auto, waardoor we harder konden gaan rijden”, volgens Kelvin.
Ondanks de natte en donkere omstandigheden, heeft de equipe de vrijdagavond doorstaan. De shortrally is gehaald! Op naar parc fermé waar de auto de komende nacht blijft staan.

Met nog 10 proeven te gaan en opgebouwd vertrouwen in de auto begint de equipe de zaterdag goed. Toch kende de zaterdag wel weer zijn uitdagingen. “Één van de grootste hindernissen voor ons in de auto waren de wisselende weersomstandigheden. Het kon zeer hard regenen het ene moment, waarop daarna de zon volop scheen. Zo was het niet altijd goed te peilen hoe de auto zou reageren op verschillende momenten.”, aldus de equipe.
De zaterdag was voor de heren in de auto niet alleen maar ploeteren, zo konden ze met regelmaat ook genieten: “Er zat een prachtige ‘flow’ in sommige proeven met een paar hele mooie bochtencombinaties.”
Proef 11/14, Ypelo 1 & 2 werden beide geneutraliseerd op de zaterdag. Kelvin: “Dit geeft maar weer aan hoe verraderlijk en uitdagend de proeven met weersomstandigheden waren. Toch was het wel jammer, want ik had de proeven graag helemaal gereden.” Met nog twee proeven voor de boeg volbracht het HART de Hellendoorn rally met succes en sloot het de rally geslaagd af.
De competitiviteit zat er zelfs nog in parc fermé in bij de jongens. “Rond tien over twaalf kregen we van de Marshalls de ‘go ahead’ om parc fermé in te mogen gaan en naar de auto te gaan zodat we eruit konden rijden. Toen sprintten we zo snel als we konden naar de auto. Deze stond namelijk helemaal achteraan. Uiteindelijk stonden als tweede om eruit te gaan. Met deze heuse Le mans sprint hebben we op het laatst nog flinke lol gehad”
Tot slot
Tot slot verdiend de organisatie van de Hellendoorn rally een flinke pluim van de equipe: “Het routeboek was subliem en de nieuwe tracking app voor tijdens het verkennen werkte ook prima.”
Op de 16de van oktober neemt het HAN Automotive Rally Team deel aan de Twente Rally. Zien we jullie dan ook langs de proef staan?