Winst en schade
Na een geweldig seizoen achter de rug te hebben waarin we veelal winsten hebben geboekt, 1e in onze klasse (RC4) zijn geëindigd en de 3e Winterstopplek in het algemene klassement hebben veroverd (!) is in de winterstop weer volop gewerkt aan de Adam. Naast de schade die we hebben opgelopen tijdens de #ConradTwenteRally, waarbij we vooral het frond-end hebben moeten herstellen, is er ook op andere vlakken niet stil gezeten.

 

ZuigerKnock-Knock, who’s there?
Bij het demonteren van de motor is gebleken dat de motor lichtelijk gedetoneerd heeft. De zuigers gaven tekenen van inpitting en een reliëf structuur op de zuigerranden, wat is veroorzaakt door het kloppen. Waarschijnlijk heeft het te maken doordat we bij de ELE Rally problemen hebben gehad met de brandstofpomp en de Adam destijds te arm heeft gereden, maar dit blijft natuurlijk giswerk. Dit heeft er in elk geval voor gezorgd dat er nieuwe zuigers aangeschaft moesten worden.

Opfrisbeurt exterieur
Het exterieur kon ook wat aandacht gebruiken om er weer representatief uit te zien komend seizoen. Zo is er gezocht naar een nieuwe voorbumper en zijschermen. Deze zijn vervolgens in kleur gespoten. Ook de koplampunits waren ditmaal onherstelbaar beschadigd geraakt; hier zijn een ander type voor in de plaats gekomen, zodat de knipperlichten verplaatst konden worden vanuit de bumper naar de koplampunits. Dit geeft de mogelijkheid om koude rijwind de inlaat in te geleiden via een van de originele knipperlichtgaten. We hopen hiermee wat extra vermogenswinst te boeken, die normaal verloren ging door de warme lucht onder de motorkap.

Research & Development
Ook op R&D gebied zijn er aanpassingen verricht aan de Adam. Om de druk op de vier wielen evenredig te verdelen is de auto uitgewogen door de rijhoogte te verstellen. Bijkomstig bij deze aanpassing is dat de stabilisatorstangverbindingen geen gelijke lengte meer hebben. Om te zorgen dat de pre-load op de stabilisatorstang aan beide kanten gelijk blijft zijn er verbindingsstukken gemaakt die in lengte verstelbaar zijn. Dit zal het rijgedrag voorspelbaarder en meer uitgebalanceerd maken.
Natuurlijk is het wenselijk het onafgeveerde, evenals roterende massa, zo laag mogelijk te houden. Het lag het meest voor de hand om de velgen aan te pakken. Deze hebben we in de vreesbank nauwkeurig uitgefreesd tot een veilige marge. Bijkomend voordeel was dat de onbalans in de velg hiermee ook nagenoeg eruit is gehaald. Win-win dus!

Leave a Reply