Voordat de bekende HTS Autotechniek zijn plek kreeg in Arnhem, was de opleiding nog in Apeldoorn gevestigd. Hier is het allemaal begonnen. In oktober 1991 is het HTS Autotechniek Rally Team (HART) officieel opgericht, met als doel het opdoen van technische en organisatorische ervaring.

afbeelding1In 1992 is hard gewerkt aan een Opel Ascona I 2000 om hem volledig rallyklaar te maken. Het opvoeren en verbeteren van het motorblok, het versterken van de carrosserie en het verbeteren van de wegligging heeft veel tijd en inspanning gekost. In 1993 worden voor het eerst sprints verreden, waaronder een 3e plaats in Hulst wordt behaald! Na een sterk begin in de Twente rallysprint gebeurt er iets in de slotfase waar niemand op gehoopt had: de Ascona komt tegen een boom tot stilstand.

 

 

Het rallyseizoen van 1994 wordt verreden met een andere Opel Ascona, dit in verband met de reeds opgedane kennis en beschikbare onderdelen van de vorige Ascona. De beste plaats die dit jaar behaald wordt is de 22e plaats. Dit is in Rotterdam behaald, tijdens de Waalhavensprint. In 1995 belandt de Ascona tijdens de rallysprint van Hulst met een hoge snelheid van 150 km/h in een sloot. De equipe komt met de schrik vrij, maar de Ascona is ‘total-loss’.

 

 

Na de tegenslag wordt besloten verder te gaan met de rallysport in Nederland. Een Opel Mantscn_0008a GSI die 7 jaar eerder door Biesheuvel Autotuning volledig geprepareerd is, wordt aangeschaft. In 1996 verplaatst de HTS-autotechniek zich naar Arnhem, zo ook het HART. Voor het HART betekent dit een aantal nieuwe mogelijkheden: de rallyauto kan voortaan binnenstaan, de leden hebben altijd toegang tot de eigen sleutelruimte en de beschikking over een brug. Er worden in het seizoen 1997 en 1998 verschillende rally’s uitgereden met mooie resultaten, al eist dit zijn tol voor de auto. De Opel Manta begint langzamerhand op te raken.

 

afbeelding31999 begint het seizoen met een Renault Megane coupé met een 2 liter motor. Deze auto was echter opgebouwd voor duurraces op het Spa-Francorchamps circuit. Er waren een hoop handen nodig om van deze circuitauto een rallyauto te maken. Nadat de Megane drie jaar rallysprints gereden heeft, begint hij deels zijn stijfheid te verliezen. Het HART denkt aan een opvolger. Hetzelfde jaar werd een nieuwe servicebus ter beschikking gesteld voor het HART. Dit biedt veel meer mogelijkheden tijdens de service.

 

afbeelding4Het seizoen 2003 staat in het teken van een Peugeot 106 Maxi kitcar. Deze rallyauto beschikt over een Maxi motorblok met 235 pk. Door deze krachtige motor samen met een dogbox versnellingsbak, is de 100 km/h in 4 seconden bereikt. De auto is door Peugeot Sport opgebouwd en is dus een echte fabrieksauto. Dit is tevens ook de snelste auto die het HART heeft bezeten. Met de komst van deze auto is een heleboel veranderd. Alles is op een hoger niveau komen te staan: de techniek, sponsoring en bestuurstaken. De rallysprints worden echter niet allemaal uitgereden, want de 106 heeft te kampen met veel technische problemen. Helaas botst de equipe ook nog op een onoverzichtelijk betonblok dat in de binnenbocht geplaatst was. De 106 komt op zijn dak terecht. De schade is groot. De equipe komt met de schrik vrij.

In seizoen 2004 krijgt het HART de 106 Maxi steeds beter onder controle. Zowel de equipe als de techniek. Seizoen 2005 liep zeer goed; de auto was volledig onder controle. Er werden 2 eerste plaatsen genoteerd tijdens de rallysprints. Het eind van het seizoen werd afgesloten met een 1e plaats in het formule 2 kampioenschap. Ook heeft de 106 alle rallysprints uitgereden. Dit is een prestatie waar het HART ontzettend trots op is.

Vlak na het kampioenschap vloog de 106 Maxi tijdens een testrit in brand. Beide inzittenden hebben hierbij ernstige brandwonden opgelopen. Met name de bestuurder heeft lange tijd nodig gehad om te herstellen. De Peugeot 106 is volledig uitgebrand. Ondanks deze zeer zware tegenslag, besloot het HART door te gaan met de rallysport. Na een jaar afwezigheid stond het HART in 2007 weer aan de start van de Nederlandse rallysprints. Dit keer met een heuse Ford Puma Super 1600. Net als de 106 een echte fabrieksauto die met 218 paarden maar weinig onderdoet aan zijn voorganger.

pumaDe Puma heeft in het begin veel last van technische problemen, maar door de groeiende kennis binnen het team wordt de auto omgebouwd naar een zeer betrouwbare wagen. Dit zorgt ervoor dat in 3 jaar tijd de bekerkast van het HART aardig wordt aangevuld. Maar helaas kent ook de Puma S1600 voor het HART zijn laatste hoofdstuk. De Ford Puma S1600 is eind 2009 verkocht. Als vervanger heeft het HART een auto gezocht waarbij er meer mogelijkheden tot doorontwikkelen zijn. Om dit mogelijk te maken moest er een auto komen met een soepel homologatiepakket. Na een periode van wikken en wegen is er een Peugeot 206 VK (Variante Kit) uit Polen gekocht.

afbeelding6Sindsdien draait het HART op volle toeren. Zo is er in korte tijd gerealiseerd dat de rallyauto klaar stond op de rallypaden. Daarnaast is het HART met succes naar E85 (ethanol) brandstof overgestapt. De 206 wordt voorzien van enorme remmen, een dogbox, Super 1600 voorwielophanging en veel op maat gemaakte onderdelen. Na vijf seizoenen van doorontwikkelingen, betrouwbaarheidsproblemen én oplossingen voor deze problemen, was het tijd om te zoeken naar een nieuwe uitdaging. Het team krijgt echter eerst nog een tegenslag te verwerken. In de nacht van 14 augustus 2013 brandt de nieuwe servicebus van het HART volledig uit, samen met de stadsbus van het motorteam van de opleiding, het HTS Racing Team. Brandstichting blijkt de oorzaak, maar daarvoor was de bus niet verzekerd. Desondanks gaat het team door en kunnen ze begin 2015 een nieuwe auto presenteren.

afbeelding7Uit Duitsland wordt een Opel Adam geïmporteerd. Deze auto is door Opel Motorsport opgebouwd voor gebruik in de Duitse Opel Adam Cup. De atmosferische 1.6 produceert op dat moment een magere 140pk, maar de auto is al wel voorzien van een aangepaste ophanging, grotere remmen en een sequentiele Sadev versnellingsbak. Een goede basis voor het team om weer te doen waar de toekomste ingenieurs goed in zijn, innoveren. Tevens wordt begin 2015 de naam van het team aangepast, de opleiding HTS Autotechniek heet tegenwoordig HAN Automotive, dus kan het HART niet achterblijven. Het HART blijft het HART, maar heet nu voluit het HAN Automotive Rally Team.