Na de crash van afgelopen Vechtdal-rally stond de auto van het “HART” HAN Automotive Rally Team weer strak in de lak aan de start van de GTC Rally of ook wel iets romantischer genoemd: De Nacht van Achtmaal.  De GTC Rally laat zich typeren door de Proef: “de Hel” die om het serviceterrein heen cirkelt en waar de deelnemers met volle vaart dwars door Achtmaal heen rijden.

 

De zon scheen nog lekker in de namiddag van deze mooie zaterdag 9 juli 2022.

Equipe Kelvin Schäffers en Matthijs van Hilten waren er helemaal klaar voor. Zij zouden van start gaan met nummer 208 deze middag. De proeven lagen er mooi bij en niets deed aangeven wat voor zware dag het zou gaan worden.

 

De rally.

Niks vermoedend gingen de heren zaterdag van start. Alles leek goed te gaan. De communicatie in de auto was on-point en het ritme zat er goed in. Al snel begon de auto te oververhitten tijdens de eerste proef. De heren moesten gelijk van het gas af om een catastrofale situatie te voorkomen.

Vanaf dat moment was het overleven voor de heren.

Zo verteld coureur Kelvin Schäffers: ‘’hoe gingen we dit nu weer doen? Vroeg ik mij hard op af. De motor wilden niet meer koelen, zelfs niet met rijwind. Op een geven moment heb ik er zelfs aan gedacht om hem maar aan de kant te zetten omdat de situatie zich voort bleef doen en ik meer schade wilden voor komen.’’

 

Service

Gelukkig kreeg de equipe het voor elkaar om de auto heelhuids de proeven door te krijgen en veilig te arriveren bij de service.  Hier kon het serviceteam van het HART hun magie loslaten op de Clio. Het volledige koelsysteem werd nagekeken en nogmaals volledig ontlucht. Ook is tijdens de Service gekeken of de oliekoeler nog goed werkte. Het serviceteam kwam tot de conclusie dat binnen in de motor iets niet optimaal werkte. Helaas kon het probleem in de korte Servicetijd van een half uur dit niet verholpen worden.

 

Post Service

Kelvin Schäffers en Matthijs van Hilten kregen specifieke instructies mee en hadden hun werk dus uitgesneden voor hen. Het leek tijdens proef vijf goed te gaan maar echter aan het eind van de proef was de auto toch weer oververhit. Deze rally stond voor het team in teken van te hoge temperaturen onder de motorkap. Maar ook voor alle mooie verhalen die de equipe het team heeft kunnen vertellen over alle proeven en de oase van alle mensen langs de straat tijdens ‘’de Hel’’.

De zomerstop staat nu voor de deur en de prioriteiten van het HART liggen nu bij de problemen van afgelopen rally op te lossen en te kijken waar zij de auto zo nodig kunnen verbeteren.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.